Zásady přístupu k žákům s PAS v rámci vzdělávacího procesu

Chování a projevy každého dítěte, žáka, studenta s PAS (poruchou autistického spektra) mohou být značně různorodé. Některé schopnosti a dovednosti mohou odpovídat věku, jiné jsou výrazně opožděné nebo nerozvinuté. U žáků s PAS se lze setkat s různou úrovní intelektových schopností (mentální retardace; průměrné intelektové schopnosti s nerovnoměrným vývojem; nadprůměrné nadání), je tedy důležité individualizovat přístup ke vzdělávání pro každého žáka.

Zásady přístupu k žákům s PAS ve vzdělávání zahrnují strukturalizaci, vizualizaci, jasnou a konkrétní komunikaci, přesné a krátké instrukce, dodržování časové souslednosti, střídání činností a odpočinku, individuální přístup, posilování pozornosti a klidný, empatický přístup. Důležitá je i předvídatelnost, podpora koncentrace a srozumitelné nastavení sociálních pravidel. 

Strukturalizace a vizualizace

  • Strukturalizujte den a aktivity: Pomáhá dětem s orientací v čase a prostoru. 
  • Používejte vizuální podporu: Využívejte obrázkové kartičky, lišty se suchým zipem a vizuální kalendáře k znázornění činností a příkazů. 

Komunikace a instrukce 

  • Buďte přesní a jasní: Používejte krátké, konkrétní a přesné pokyny.
  • Srozumitelně nastavte pravidla: Vysvětlujte sociálně-komunikační pravidla srozumitelným způsobem.

Předvídatelnost a organizace 

  • Zajistěte předvídatelnost: Informujte žáka o tom, co se bude dít.
  • Dodržujte časovou souslednost: Udržujte jasnou posloupnost úkolů.
  • Střídejte činnosti a odpočinek: Zapojte prvky relaxace.

Individuální přístup a motivace 

  • Individualizujte přístup: Zvažte, co je pro konkrétního žáka důležité a jak funguje.
  • Zajistěte jasnou motivaci: Komunikujte, co bude následovat po splnění úkolu.
  • Posilujte koncentraci: Používejte strategie k podpoře pozornosti.

Klidné prostředí a podpora

  • Vytvořte klidnou a bezpečnou atmosféru: Přístup pedagoga by měl být klidný a empatický. 
  • Buďte trpěliví s výkyvy ve výkonu: Dítě nemusí zvládnout to samé v různé dny stejně dobře. 

 

Podrobněji viz dokument: Kol. autorů. (2019). Zásady přístupu k dětem, žákům, studentům s PAS v rámci vzdělávacího procesu. [online]. Praha: MŠMT. Dostupné z: Zásady přístupu k dětem, žákům, studentům s PAS v rámci vzdělávacího procesu.docx, MŠMT ČR (msmt.cz)

Dokument obsahuje:

1. Charakteristika poruch autistického spektra

2. Specifika v chování žáků s poruchou autistického spektra  

2.1 Specifika v sociální interakci a sociálním chování

2.2 Specifika ve verbální i neverbální komunikaci

2.3 Specifika v oblasti představivosti a hry, chování (repetitivní vzorce chování), zájmů nebo aktivit 

2.4 Specifika v oblasti smyslové percepce 

3. Zásady přístupu při výchově a vzdělávání žáků s PAS  

3.1 Zásada přesnosti, jasnosti instrukcí a zajištění předvídatelnosti

3.2 Zásada strukturování pracovního dne a činností

3.3 Zásada jasné a konkrétní motivace 

3.4 Zásada klidného a empatického přístupu  

3.5 Zásada dodržování časové souslednosti úkolů  

3.6 Zásada vyšší míry vizuální podpory 

3.7 Zásada posilující koncentraci pozornosti

3.8 Zásada srozumitelného nastavování sociálně komunikačních pravidel a zvládání situací, které vyžadují praktickou zkušenost 

3.9 Zásada střídání pracovních činností a odpočinku  

4. Spolupráce škola – zákonný zástupce žáka – odborní pracovníci

5. Doporučený postup školy pro prevenci vzniku problémových situací u žáků s PAS  

5.1 Komplexní týmový přístup v rámci školy 

6. Zajištění bezpečnosti a zdraví – školní řád – krizový plán  

6.1 Krizový plán  

7. Doporučené odkazy, literatura  

PŘÍLOHY  

Příloha č. 1: Jmenný seznam koordinátorů péče o žáky s PAS  

Příloha č. 2: Desatero pro školy aneb „Do školy poprvé přichází žák s PAS“ 

Příloha č. 3: Desatero komunikace se žákem s PAS ve škole  

Příloha č. 4: Seznam organizací z oblasti sociálních služeb, které se v ČR zabývají péčí o žáky s PAS v jednotlivých krajích