Chování a projevy každého dítěte, žáka, studenta s PAS (poruchou autistického spektra) mohou být značně různorodé. Některé schopnosti a dovednosti mohou odpovídat věku, jiné jsou výrazně opožděné nebo nerozvinuté. U žáků s PAS se lze setkat s různou úrovní intelektových schopností (mentální retardace; průměrné intelektové schopnosti s nerovnoměrným vývojem; nadprůměrné nadání), je tedy důležité individualizovat přístup ke vzdělávání pro každého žáka.
Zásady přístupu k žákům s PAS ve vzdělávání zahrnují strukturalizaci, vizualizaci, jasnou a konkrétní komunikaci, přesné a krátké instrukce, dodržování časové souslednosti, střídání činností a odpočinku, individuální přístup, posilování pozornosti a klidný, empatický přístup. Důležitá je i předvídatelnost, podpora koncentrace a srozumitelné nastavení sociálních pravidel.
Strukturalizace a vizualizace
Komunikace a instrukce
Předvídatelnost a organizace
Individuální přístup a motivace
Klidné prostředí a podpora
Podrobněji viz dokument: Kol. autorů. (2019). Zásady přístupu k dětem, žákům, studentům s PAS v rámci vzdělávacího procesu. [online]. Praha: MŠMT. Dostupné z: Zásady přístupu k dětem, žákům, studentům s PAS v rámci vzdělávacího procesu.docx, MŠMT ČR (msmt.cz)
Dokument obsahuje:
1. Charakteristika poruch autistického spektra
2. Specifika v chování žáků s poruchou autistického spektra
2.1 Specifika v sociální interakci a sociálním chování
2.2 Specifika ve verbální i neverbální komunikaci
2.3 Specifika v oblasti představivosti a hry, chování (repetitivní vzorce chování), zájmů nebo aktivit
2.4 Specifika v oblasti smyslové percepce
3. Zásady přístupu při výchově a vzdělávání žáků s PAS
3.1 Zásada přesnosti, jasnosti instrukcí a zajištění předvídatelnosti
3.2 Zásada strukturování pracovního dne a činností
3.3 Zásada jasné a konkrétní motivace
3.4 Zásada klidného a empatického přístupu
3.5 Zásada dodržování časové souslednosti úkolů
3.6 Zásada vyšší míry vizuální podpory
3.7 Zásada posilující koncentraci pozornosti
3.8 Zásada srozumitelného nastavování sociálně komunikačních pravidel a zvládání situací, které vyžadují praktickou zkušenost
3.9 Zásada střídání pracovních činností a odpočinku
4. Spolupráce škola – zákonný zástupce žáka – odborní pracovníci
5. Doporučený postup školy pro prevenci vzniku problémových situací u žáků s PAS
5.1 Komplexní týmový přístup v rámci školy
6. Zajištění bezpečnosti a zdraví – školní řád – krizový plán
6.1 Krizový plán
7. Doporučené odkazy, literatura
PŘÍLOHY
Příloha č. 1: Jmenný seznam koordinátorů péče o žáky s PAS
Příloha č. 2: Desatero pro školy aneb „Do školy poprvé přichází žák s PAS“
Příloha č. 3: Desatero komunikace se žákem s PAS ve škole
Příloha č. 4: Seznam organizací z oblasti sociálních služeb, které se v ČR zabývají péčí o žáky s PAS v jednotlivých krajích